Alla inlägg den 16 juli 2014

Av Kasia - 16 juli 2014 00:39

Jag tänker på vad jag sagt till M imorse... Om hur det är att vara stresskänslig:

Mysle o tym, co dzis rano staralam sie wytlumaczyc M na temat nadwrazliwosci na stres:

 

Det är som att bära ett monster inom sig.

Som kan vakna när som helst och gapa med sitt stora, fula ansikte.

En fiende i min egen kropp.

Ett ovälkommet, oönskat alter ego. Ett andra jag som suddar bort det snälla, mjuka, avslappnade jaget vid stresspåslag.

Pomysl, ze nosisz w sobie potwora.

Ktory bez zapowiedzi budzi sie ze snu i wystawia swa przydka gebe na swiatlo dzienne.

Wrog we wlasnym ciele.

Nieproszone, niechciane alter ego. Drugie ja, karykatura tej miekkej, dobrej, harmonijnej osoby, ktora probuje byc na codzien.

 

Inget jag är stolt över.

Inget jag kan kontrollera...

Den förhöjda pulsen, det snurriga huvudet, det dunkande hjärtat, den korta stubinen, de ogenomtänkta orden....

Dosc zawstydzajace.

Niekontrolowalne...

Podniesiony puls, zawroty glowy, wariujace serce, niepohamowane reakcje, nieprzemyslane slowa...

 

Plötsligt kommer jag på de där orden som jag inte riktig förstod när jag drack te sist:

Nagle przypominaja mi sie slowa, ktorych nie moglam pojac, a ktore widzialam pijac ostatnio herbate:

 

Vadå your pain will become your cure? Ditt tillfrisknande skall komma ur det onda...?

Jakto w chorobie znajduje sie twoje uzdrowienie...?

 

Hur ska jag tolka det?

Stressen kommer från avsaknad av kontroll.

Kan boten vara att... släppa kontrollen???!!!

Sluta kämpa emot och göra motstånd???!!!

Jak mam to sobie tlumaczyc?

Stres bierze sie z braku kontroli nad sytuacja.

Czy lekarstwem moze stac sie ZANIECHANIE kontroli???!!!

Zlozenie broni i PODDANIE SIE biegowi zdarzen???!!!

 

Det där med att ha fullständig kontroll.

Vad är det BRA för? Hur länge VARAR det? och mest av allt: ÄR DET VÄRT DET?

Cala walka o poczucie pelnej kontroli.

Czemu ona sluzy? Jak dlugo da sie zyc w iluzji POSIADANIA kontroli, i najwazniejsze - za jaka CENE?

 

Jag anar svaret och skålar med kallt te för den kontrollfria framtiden <3

Zdaje mi sie, ze odpowiedz juz do mnie dociera. Delektuje sie nia wychylajac papierowy kubek zimnej herbaty za przyszlosc bez kontroli <3

Presentation


Embracing the NOW, Zebra-style.

Links

Ask Kasia

16 besvarade frågor

Latest Posts

Categories

Archive

Guest Book

Calendar

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Search

Statistics


Ovido - Quiz & Flashcards