Alla inlägg under augusti 2014

Av Kasia - 31 augusti 2014 16:28

Jutro napisze kilka slow na temat mojego kraju idealnego dla Klubu Polki Na Obczyznie. Zadna niespodzianka, ze bedzie troche o Szwecji.
Jako preludium do tego wpisu prezentuje kilka moich ulubionych zwrotow w jezyku szwedzkim :)
 
Zasob slow jezyka szwedzkiego jest znacznie mniejszy niz w jezyku polskim. Po szwedzku mamy do dyspozycji mniej synonimow, wyrazamy sie mniej “kwieciscie”.
Slowotworstwo to tutaj raczej laczenie istniejacych juz wyrazow, niz wymyslanie nowych. Poza tym Szwedzi wola zapozyczac “nowe” slowa z jezyka angielskiego.
Np. malo ksiazek dzieciecych pisana jest rymem.
Historie dla dzieci, mimo, (a moze wlasnie dlatego!) ze napisane prostym jezykiem pochlaniaja dziecieca uwage bez reszty i rozciagaja granice wyobrazni!
 
Oto moja - absolutnie niepelna! - lista perelek:
 
  • silverte - “srebrna herbata”, goraca woda z dodatkiem mleka, jaka dzieci kiedys pijaly w szkole
  • spökvatten - "woda z ducha”, napoj jaki powstaje po wlaniu wody do szklanki po mleku :)
 
  • att känna träsmak i baken - “czuc smak drewna w zadku”, odczuwalny, kiedy zbyt dlugo siedzi sie na twardym siedzeniu, np. w koscielnej lawce!
 
Ponadto szereg barwnych opisow niedomagania spowodowanego naduzyciem:
  • lederallergi - “alergia na skore” kiedy komus zdaza sie zasnac wieczorem nie zdejmujac obuwia (skorzanego?! ;), moze sie potem rano slabo czuc.
  • att lägga en pizza - “polozyc pizze”
  • spela en porslintuba - “grac na tubie z porcelany"
  • prata med Ulrik - “rozmawiac z Ulrikiem”
wszystkie (jakze barwnie i doslownie!!) opisuja nieszczesliwe przypadki nudnosci porannych (najpewniej spowodowane naduzyciem - moja teoria! ;)
 
  • små grytor har stora öron - “male garnki maja duze uszy”, male dzieci slysza bardzo dobrze to, co dorosli mowia nad ich glowami.
 
Na koniec bardzo dla mnie duzo mowiacy o mentalnosci szwedzkiej slogan reklamowy Volkswagena GOLFA:
 
  • bilen som inte märks - “auto, ktorego sie nie zauwaza/ktore nie przyciaga uwagi"
Usmiecham sie do siebie pod wasem, kto by go w Polsce za to chcial? ;)
 
Do jutra!
 
 
Imorgon kommer jag att skriva om mitt drömland. Ingen överraskning att det kommer handla om Sverige, bl.a
Idag delar jag med mig utav mina svenska favorituttryck:

  • silverte
  • spökvatten
  • träsmak i baken
  • att lägga en pizza
  • läderallergi
  • spela en porslintuba
  • prata med Ulrik
Och en VW GOLF reklam
  • "bilen som inte märks" som inte skulle bli så poppis i Polen, antar jag ;)
 
Hörs imorgon!
 

ANNONS
Av Kasia - 30 augusti 2014 10:21

Wypaleniu czesto towarzyszy DEPRESJA. Dzis rano wreszcie dotarlo do mnie DLACZEGO!

Imorse fick jag en uppenbarelse varför man oftast ihop med utmattningen blir deprimerad!


W wypaleniu nie ma fizycznej sily. Depresja to miejsce, w ktorym nic nie ma sensu. Kombinacja obu, to DNO, PRZEPASC, KANAL, KONIEC. Niestety dla wielu doslowny...

Utmatningen gör att orken saknas. Depressionen gör att ingenting känns MENINSFULLT längre. En kombination av båda upplevs som BOTTEN, själva HELVETET, början på SLUTET! För många bokstavligen...

 

Dzis wymyslilam, ze DZIEKI temu, ze proces odzyskiwania wiary w SENS jest prawie tak samo powolny jak odzyskiwanie sil fizycznych, ponowne funkcjonownie na wysokich obrotach jest zwyczajnie nie mozliwe. (Sa tacy, ktorzy probuja i spadaja bardzo szybko ponownie na dno!) Innymi slowy sil, ktore powoli wracaja NA SZCZESCIE starcza tylko na rzeczy na prawde wazne i sensowne.

Troche uproszczone, ale jest to szansa WYZEROWANIA, wyczyszczenia naszego zycia ze smieci: spraw, rzeczy, nawet ludzi, ktorzy wysysaja z nas energie i radosc zycia.

Idag kom jag på, att TACK VARE att både MENINGEN och ORKEN kommer tillbaka riktigt, riktigt långsamt, så är det fysiskt omöjligt att dra på för höga växlar för snabbt. (Det finns ju förstås sådana som gör det ändå och störtar igen mkt snabbt!) Med andra ord, i början räcker orken lyckligtvist bara för det som är meningsfullt och viktigt. Det finns riktigt med tid för EFTERTANKE vad som är vad.

Kanske lte förenklad men det är en chans att NOLLSTÄLLA, städa upp i sitt liv och bli av med både saker, vanor, även människor som är energi, glädje och tidstjuvar.

 

W procesie tym potrzebna jest zawsze pomoc SPECJALISTY. Z calego serca odradzam walke na wlasna reke! A jeszcze bardziej ukrywanie swojego stanu i udawanie, ze wszystko jest pod kontrola.

Dno to nie jest przyjemne miejsce!

Milej soboty!

Det brukar man inte klara på egen hand. Det är viktigt att söka HJÄLP. Att vara ensam i den processen lyckas sällan och tar onödigt lång tid. Ännu värre är att blunda för problemen, för botten är inget vackert ställe, jag lovar!

Ha en fin lördag!


Love and peace within!   


ANNONS
Av Kasia - 29 augusti 2014 09:46

Härligt hur nya intryck och inspiration ramlar ner på en rakt ner från himmelen...

Det har jag hunnit skriva ner tidigt på förmiddagen idag.

Sedan ringde telefonen, flera gånger.

Nu kan jag komplettera:
På samma sätt dyker det upp bekymmer, utmaningar och prövningar. Men dessa växer nog snarare från marken och får en att snubbla, tappa balansen, ibland ramla.

 

Båda behövs för att människan ska förbli MÄNSKLIG. Hel. Det försöker jag att övertyga mig själv om iaf.

 

Hela Universum har samlat sig idag för att jag skulle få se videon och lyssna på en låt av Molly Sanden: Freak  (klicka för att lyssna på den på YouTube!)

En liten, vanlig flicka som går med sina drömmar i famlen och en ZEBRAmönstrad väska på axeln...

Och texten?

"Impossible to hide from yourself" ... "the enemy is inside of me"... klingar fortfarande i öronen. I hjärtat.

 

Det finns nog med folk där ute som kan såra oss, behandla oss illa, bete sig respektlöst.

Du eller jag kan knappast förändra dem. Men vi får inte låta dem förenas med den fienden som vi själva byggt upp inom oss. Mr Kritiker. Mr Jag Är Inte Bra Nog. Mr Jag Kan Inte.


Vi HAR bara oss själva.

När vi blundar, när ljuset släcks, när förhållanden eller jobb eller Likes på Facebook tar slut, där står vi SJÄLVA, med vår lilla, dyrbara KÄRNA som vi bär ett ANSVAR för.


Stanna upp IDAG, NU! och fundera en stund: Hur väl tar du hand om det dyrbaraste du HAR och kan DELA med dig utav, Ditt HJÄRTA?

Niebywale, w jaki sposob nowe doznania i inspiracje spadaja czasem prosto z nieba…

Tyle udalo mi sie napisac dzis wczesnym przedpoludniem.
Potem rozdzwonil sie telefon...
 
Moge wiec teraz tylko uzupelnic:
Tak samo spadaja na nas zmartwienia, wyzwania, problemy. Chociaz te raczej wyrastaja z ziemi; potykamy sie o nie, tracimy rownowage, czasem upadamy.
 
Oba sa potrzebne, zeby ludzie byli bardziej…ludzcy? Przynajmniej tak staram sie sobie to tlumaczyc.
 
Caly Wszechswiat zebral sie dzis, zeby mi wcisnac w rece, przed oczy i do uszu piosenke szwedzkiej artystki Molly Sanden, Freak (link zaprowadzi Cie do teledysku na YouTube)
Zwykla, mala dziewczynka idzie ze swoimi marzeniami pod pacha na lekcje baletu, z torba w ZEBRE na ramieniu…
A tekst?
“nie mozesz uciec przed soba samym”… “najwiekszy wrog siedzi w srodku”… nadal dzwiecza mi w uszach i w sercu.
 
Jest tyle ludzi, ktorzy nie wiedza, co to jest szacunek, ktorzy nie zawahaja sie nas zranic, zle potraktowac.
Ani Ty ani ja ich nie zmienimy. Ale nie mozebmy pozwolic im sie zjednoczyc z tym wrogiem, ktorego sami zbudowalismy w sobie. Panem Krytykiem, Panem Nie Potrafie, Pania Jestem Do Niczego.
 
Mamy tylko SIEBIE!
Kiedy ukrywamy sie pod wlasnymi, zamknietymi powiekami, kiedy gasna swiatla, kiedy koncza sie zwiazki, prace, lajki na Facebooku… Stoimy SAMI ze SOBA, z naszym bezcennym ziarenkiem gdzies gleboko walczacym o przetrwanie, i za ktore ponosimy SAMI odpowiedzialnosc.
 
Zatrzymaj sie na chwile, DZIS, TERAZ! i zastanow sie: Na ile swiadomie dbasz o to najcenniejsze, co MASZ i co mozesz DAC innym, Twoje SERCE?
 

Love and peace within!   

Av Kasia - 28 augusti 2014 14:11

Milo jest sprawiac innym przyjemnsc.

Wydaje mi sie, ze wczoraj mi sie to troszke udalo :)

Radosc, przyjemnosc, milosc dzielona, zawsze sie mnozy, podwaja, puchnie jak ciasto drozdzowe :)

Poczulam to natyczmiast! Poprzez te zdjecia, ktorych nie znosze robic. I uczucie, ze wreszcie Fotografowi udalo sie wydobyc ten obraz mnie jaki sama nosze, jak sie w najszczesliwszych, najprawdziwszych, najblizszych sobie chwilach czuje.

To dla mnie duze przezycie!

Rozmyslam, czy to jest PROZNOSC?

Wnioskek, do jakiego dochodze jest taki, ze to nie ma znaczenia!

Ze to nie wstyd przez chwile czuc sie po prostu tak cholernie OK!



Det är belönande att sprida glädje.

Jag trr att jag lyckats med det igår lite :)

Glädje, nöje och kärlek som delas blir bara mer och mer, växer som en bulldeg :)


Igår fick jag glädjen att få se på mig själv på bild såsom jag känner mig då jag är som gladast, äkta lycklig, då jag känner mig närmast mig själv.

Det var ovanligt och stort!

Är det fåfänga, funderar jag.

Men så kommer jag fram till det att de inte spelar någon roll, eller snarare att det inte gör något.

Man behöver inte be om ursäkt eller skämmas när man känner sig så himla OK!


Love and peace within! 

Ja i Pani Fotograf cudotworca w dniu swoich urodzin, Monika Henriksson (Polka w Szwecji)

Jag med den underbara fotografen som fyllde år igår, Monika Henriksson. Puss Monia!

 


Av Kasia - 27 augusti 2014 23:18

Czuc sie piekna wydawalo mi sie zawsze niestosowne i nienamiejscu.

Czuc sie piekna w dzien urodzin Bliskiej Osoby, kiedy Ta stoi po drugiej stronie obiektywu, to juz zupelnie nieprzyzwoite!

A jednak!

Dziekuje Moniko za chec, entuzjazm i ze "klisza nie pekla" :))))

I po raz siedemnasty: 100 lat!


Att känna mig vacker har aldrig funnits på min personliga karta.

Att känna mig vacker på en väns födelsedag då denna står på andra sidan kameralinsen är ju både ohyggligt och liksom fel tillfälle.

Men ändå! :)

Tack fina Monika för idag och för bilderna!

     

Fot. Monika Henriksson


Love and peace within!   


Av Kasia - 26 augusti 2014 22:51

Att gå i terapi är en gåva.

Att gå i terapi är som att torktumlas på högsta varv.

Rena och smutsiga kläder ihop.

Linnen och fintvätt...

Vit, rött och svart... mycket svart!

Terapia jest darem.

Terapia jest tez suszarka bebnowa wlaczona na najwyzsze obroty.

Brudne z czystym.

Len z jedwabiem...

Biale, czerwone, czarna, zwlaszcza czarne! Wszystko razem!


Jag trodde en gång att jag hade KONTROLLEN. Över mig själv, mina val, över hur jag formade mitt liv...

Do niedawna zylam w przeswiedczeniu, ze to ja DECYDUJE. O sobie, o swoim zyciu; ze to jak dokonuje wyborow...


Men gång på gång visar det sig att jag är en PRODUKT av det som varit...

Att jag lever enligt gamla mönster.

Enligt samma överlevnadsstrategier som jag lärt mig som barn. Uppgraderade till en vuxen värld. Ohållbara i längden.

Raz za razem potwierdza sie jednak, ze jestem PRODUKTEM przeszlosci...

Ze zyje wedlug starych schematow.

Uzywam tych samych strategii przezycia, ktorych nauczylam sie w dziecinstwie. Naciagnietych do swiata doroslych.

Niedorzecznych juz dzis...


Just nu vet jag inte vad jag ska göra av denna insikt.

Hur jag ska gå vidare.

Hur våga prata med min egen starka röst.

Hur tysta ner de rösterna som rotat in sig i huvudet på mig utan att jag visste om det. Eller fick välja...

W tej chwili nie wiem jeszcze co zrobic z ta wiedza.

Co robic dalej.

Jak wydobyc z piersi MOJ WLASNY, silny glos.

Jak uciszyc glosy przeszlosci, ktore zakorzenily sie gleboko, bez mojej wiedzy. Bez pytania...


Idag kan jag välja.

Att gå vidare, eller iaf att stå kvar fast det är storm inombords.

Dzis jest wiedza, jest wybor.

Aby ruszyc naprzod, albo przynajmniej stac stabilnie tu gdzie jestem, mimo, ze wewnatrz wariuje sztorm!

 

Jag får hoppas på friska vindar som ruskar om de fortfarande gröna bladen.

Att nytt är på väg.

Det firar jag med att släppa in lite frisk luft till ZebraZone. Hoppas att ni gillar det lika mycket som jag :)

Zostaje mi zawsze nadzieja na wiatr zmian, zyciodajny, ktory potrzasnie zielonym nadal listowiem.

Na to, ze idzie nowe.

Celebruje i podkreslam to zmianami na ZebraZone. Mam nadzieje, ze Wam podoba sie tak, jak mi :)

Love and peace within!   




Av Kasia - 25 augusti 2014 15:09

Sådär i början på veckan skickar jag ut en kärlekshälsning till Världen.

Na piekny poczatek tygodnia wysylam w eter troche milosci.

 

Lyft blicken där du går så förskjunknen i dina tankar.

Det kanske finns mer kärlek runtomkring dig än du tror!

Podnies czasem wzrok z koncentracja utkwiony w czubkach wlasnych butow. Moze na czubku wlasnego nosa?

Moze wiruje wokol Ciebie wiecej milosci niz myslisz!


Och en sak till! Glöm inte att skratta! :) Ha en bra vecka Alla!

I jeszcze jedno! Nie zapomnij sie usmiechac! :) Dobrego tygodnia Wszystkim!

Av Kasia - 23 augusti 2014 11:52

Vad är det som är bättre än att sitta i en solstol och sola i mitten av juli?

Att sitta i en solstol mot slutet av augusti, inlindat i en mjuk filt, en sjal runt halsen och med en kopp varmt te i handen :)

Co jest lepsze od opalania sie na lezaku w srodku lipca?

Siedzenie na tym samym lezaku pod koniec sierpnia, ze stopami owinietymi cieplym kocem, miekkim szalem wokol szyi i kubkiem goracej herbaty ogrzewajacym dlonie :)

 

Jag önskar er en skön och lugn helg. Lyxig. Fylld med det som man inte hinner göra till vardags.

Att vara extrarädd om sig på helger och ta återhämtningen på allvar ger en chans att bevara semesterkänslan och orken långt in i hösten :)

Zycze wszystkim spokojnego i milego weekendu. Luksusowego weekendu. Wypelnionego tym, na co zwykle nie ma czasu w tygodniu.

"Uzywanie" weekendu do odpoczynku, do ladowania baterii, branie na powaznie potrzeby regenerowania sie moze przedluzyc znacznie efekty zakonczonego wlasnie urlopu. Moze pomoc przetrwac jesien na zupelnie innym poziomie :)


Igår hade vi en spontan kräftskiva med familjen. Det var så lyckad att vi inte har tagit några bilder :)

Med kladdiga, salta fingrar satt vi alla, från fem till åttiofem åringar, sög ut saften ur blanka röda kräftkroppar, knäckte skal och petade ut det delikata, vita köttet ur klorna.

För att inte svälta ihjäl av hunger knaprade vi på rostad bröd med tjockt lager västerbottenost på.

Det är i min mening en lyx som skapar underbara minnen och förgyller livet :)

Wczoraj zorganizowalismy spontaniczna uczte rakowa w gronie rodzinnym. Bylo tak milo i pysznie, ze nie zdazylismy nawet uwiecznic chwili na zdjeciach :)

Naszych slonych, zalepionych palcow, czerwonych, lsniacych rakowych pancerzy, bialego, mieciutkiego miesa wyluskiwanego ostroznie z twardych szczypcow. Bulionu wysysanego z rakowych odwlokow z charakterystycznym swistem rownie wprawnie przez pieciolatka jak i przez osimdziesieciopiecio latka.

Zeby nie pasc z glodu przy tej czasochlonnej procedurze pogryzalismy tosty z najpyszniejszym jaki znam, twardym, dojrzalym serem Västerbottenost.

Wspomnienie smakow, procedury, zapachu kopru i piwa, odglosu biesiady w naszym skromnym gronie w domku na wsi to w moim rozumieniu kwintesencja luksusu na codzien. Podnoszenie jakosci zycia :)

 

Det som fyrgyller den här lördagen är vårt köksbord just nu där G sitter och ritar, L mekar med ajfånen, M håller på med ideelt arbete och jag sitter och skriver på bloggen medan det regnar ute.

Tacksam!

Dzien dzisiejszy ozlaca dla mnie obecna chwila przy kuchennym stole, gdzie G rysuje, L rozkreca ajfona, M udziela sie spolecznie a ja pisze na blogu podczas kiedy za oknem leje deszcz.

Wdziecznosc puchnie we mnie jak dobrze wyrobione ciasto drozdzowe! :)

Presentation


Embracing the NOW, Zebra-style.

Links

Ask Kasia

16 besvarade frågor

Latest Posts

Categories

Archive

Guest Book

Calendar

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Search

Statistics

Follow

Följ ZebraZone med Blogkeen
Följ ZebraZone med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se